maanantai 25. toukokuuta 2015

Lääkärin käännytystä

Kuinka moni lääkäri uskaltautuu ajattelemaan omilla aivoillaan ja ottamaan asioista selvää tarvittaessa kyseenalaistaen sitä mitä heille lääkiksessä tai lääkeyhtiöiden järjestämissä tai rahoittamissa jatkokoulutuksissa opetetaan?
Halusin jakaa vertaistukiryhmässä kirjoitetun tekstin, jonka on kirjoittanut 40-vuotias nainen, joka on sairastanut hoitamatonta kilpirauhasen vajaatoimintaa 20 vuotta ennen kunnollisen hoidon saamista.

Näin kilpirauhas-päivän kunniaksi tuli yksi kokenut tk-lääkäri käännytettyä tuossa ohimennen meidän kilpirauhaspotilaiden puolelle. Haluan jakaa osan meidän keskustelustamme:
Lääkäri: Mites sulla on nää kilpirauhas lääkitys asiat?
Minä: Niin, hyvää kansainvälistä kilpirauhaspäivää!
Lääkäri: Sullahan on arvot liikatoiminnalla.
Minä: Eikä oo! Mikä arvo siellä muka on pielessä?
Lääkäri: No kun tää TSH on näin matala.
Minä: No niin sen kuuluukin olla, kun syö purkista T4:sta. Kas kun elimistön ei tarvitse silloin tuottaa itse tuota hormoonia. Tärkeintä on mitä se T4 ja T3 näyttää ja niiden suhde, ja mikä potilaan olotila on.... päläpäläpälä, selitystä miten T4 muuntuu T3:ksi.... päläpälä.... Tärkeintä on potilaan vointi, eikä pidä tuijottaa vaan numeroita. Lue vaikka Matti Välimäen kirjoituksia, vaikka hän ei T3 hoitoa hyväksykään... päläpälä... Minä voin nyt aivan loistavasti. Jaksan nyt pysyä hereillä koko päivän, virtaa riitää.... päläpälä.... Ja kyllä noi kilpirahas spesialistit tietää, ja sen mukaan on minua hoidettu.
Lääkäri: Me tavalliset lääkärin plantut kun ollaan näiden käypähoitosuositusten armoilla ja tästäkin on kahta mielipidettä liikkeellä...
Minä: Ne on ihan päin #%&#"& ne käypähoitosuositukset! &%¤* kun ei ne jäärät siellä korkealla taholla voi myöntää olevansa väärässä. Anteeksi, ruma sana. Katsos kun asiat muuttuu, ja uusia tutkimuksia tehdään, ja T3 lääkettä syötiin kauan ennen kuin tyroksiinia oli edes keksitty, mutta nyt se on demonisoitu jostain syystä. Siun pitää lukea näistä asioista, opiskella itse, jos haluat tietää miten asiat oikeesti on.
Lääkäri: Niin... mites sulla on kontrolloitu noita kilpirauhasarvoja?
Minä: Yksityinen lääkäri on laittanut lähetteet, ja ite oon maksanut. Ja reseptin uusintaan joudun varmaan lähtemään taas X-paikkakunnalle. Nyt vaan en saa sitä lääkärille edes puhelinaikaa, kun meitä epätoivoisia hakeutuu laumoittain niille harvoille lääkäreille, jotka osaa hoitaa meitä. Jos te uusisitte täällä tk:ssa mun reseptit, mutta kun kieltäydyitte silloin hoitamasta minua. (tiukkaa silmiin tuijotusta)
Lääkäri: No jos minä laittaisin lähetteen labraan, ja katottais nää sun arvot. Laitoin tähän sen T3:senkin ( !?!?!?!?!?!?!? )
Minä: Ihan totta! KIITTI! Sitä ei ole katottukaan vuoteen. Mahtavaa!

Nyt on NIIIN voittaja fiilis kun olla ja voi!!!